Katselin televisiosta mielenkiintoisen dokumentin pohjoismaisesta
hyvinvointivaltiosta. Monen asiantuntijan puheissa ongelmina nousivat esiin ihmisten
tyytymättömyys palveluihin, väärä johtamistapa ja jopa
maakuntahallinto.
Korkeat odotukset luovat tyytymättömyyttä. Kun kerran veroja
maksaa, niin vastinetta rahoilleen pitäisi tietenkin saada. Väärä johtamistapa oli monen mielestä syynä potilaiden jamaan
ja kasvavaan kulurakenteeseen etenkin terveydenhuollon puolella. Ja
vaikka julkisen sektorin tehtäviä on pyritty määrittelemään
tarkemmin tehokkuuteen pyrkivän NPM:n (New Public management)
avulla, jossa arvioidaan kaikkea toimintaa, niin on huomattu, että
kuluja ei ole aina saatu laskettua vaan päinvastoin. Lisäksi
työntekijät ovat monesti kokeneet, että heihin ei luoteta, koska
”ulkopuolinen” arvioi mitä ja miten pitäisi tehdä, jotta
oltaisiin laadukkaassa ideaalissa. NPM perustuu siis tietynasteiseen
epäluottamuksen ajatukseen, jossa kukaan ei tee mitään laadukasta
ihan omasta halustaan.
Totta kai verorahojemme käyttöä pitää valvoa, ja
hyvinvointivaltion perusajatuksena on tuottaa samantasoisia palveluja
kaikille.
Ongelmaksi koetaan nykyiset arviointimenetelmät, jotka pahimmillaan
voivat vaikuttaa laatuun. Esim. Yliopistojen rahoitus, joka perustuu
tutkintojen määrään, voi johtaa tilanteeseen, että tutkintoja
kyllä saadaan aikaan, mutta mikä on niiden laatu? Ja toisaalta,
mikä on laadukasta missäkin julkisessa palvelutuotannossa.
Terveydenhoitotyöstä suuri osa aikaa menee raportointiin, joita
joku tarvitsee.. kuka ja miksi? Dokumentissa oli esimerkkejä
työpaikoista, joissa työntekijään luotetaan ja turhaa
raportointipakkoa on vähennetty huomattavasti, joten aikaa
potilastyöhön on saatu ja laatua lisättyä.
Myös maakuntamalli sai arvostelua, koska maakunnat ovat erilaisia ja
niiden palveluissa on eroja. Ihmisille ei aina edes kerrota missä
päin maata saisi parhaimman hoidon, vaikka näin pitäisi tehdä.
Lisäksi potilas nähdään jopa ongelmana. Hoitoon haetaan, mutta
väärään aikaan tai paikkaan ja lisäksi diagnoosit saattavat olla
hyvin epäselviä. Monen mielestä Ruotsissa ainoastaan valtiollinen
erikoissairaanhoito, jossa on ammattimainen johto, ratkaisisi monta
ongelmaa. Norjassa taas on omalääkärisysteemi ja vain sen kautta
on mahdollista päästä erikoislääkäriin.
Ikävä tosiasia on, että hyvinvointi edellyttää terveyttä ja
vaurautta.
Suomi on jakautunut. Meillä on muutamat suuret kaupunkikeskukset ja
paljon maaseutumaisia alueita, joissa valtaosa kaupungeistamme on.
Sote- ja maakuntauudistuksen ajatuksena on ollut hillitä kasvavia
kuluja ja avata kilpailua, joka tietenkin perusideana on ihan
hyväksyttävä.
Kainuussa ja muualla Pohjois-Suomessa on pitkät välimatkat. Kun
Kuhmossa aikanaan meitä patistettiin maakunnalliseen
hallintokokeiluun piirsi virkamies kolmion, jossa oli Helsinki, Turku
ja Tampere ja hän totesi, ettei meiltä Kuhmosta ole Kajaaniin
päivystykseen sen kummempi matka kuin suurten kaupunkien välimatkat.
Totesin silloin, että uskooko ko. virkamies, että stadilaiset
menisivät Turkuun tai Tampereelle päivystykseen, koska sitä tämä
toimintojen keskittäminen meillä merkitsee. Ei vastannut
kysymykseeni. No, siellä pääsisi jopa julkisilla nopeasti ja
edullisesti.
Meillä ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Asiallinen kommentointi toivottua, kiitos!