Yhdeksänkymmenluvun aikana tajuttiin lopullisesti, että valtion
sekä kuntien julkinen toiminta oli suhteellisen tehotonta. Julkiset
ikityöpaikat eivät olleet parhaimman elannon tarjoajia, mutta
niistä ei juuri koskaan joutunut pois ennen eläkeikää, ellei itse
niin halunnut. Talouteen saapunut lama pakotti monet miettimään ja
yrittämään toiminnan tehostamista, mutta lopputulos ei ollut
toivotunlainen. Soten puolella oli useissa kunnissa jo aiemmin
alettu ”säästämään” ja monet lääkärin virat jätettiin
täyttämättä. Alkoi odottelu hoitoon pääsyyn.
Katseet käännettiin yksityiseen palvelutuotantoon ja avuksi
huudettiin myös yhdistyksiä ja alettiin puhua hyvinvoinnin
timantista, jossa julkinen, yksityinen ja kolmas sektori yhdessä
hoitaisi muun muassa kiinteistöt pihoineen, sekä sairaat, lapset
kuin vanhuksetkin ruokakuljetuksineen.
Monessa kunnassa alkoi armoton vertailu, jossa joskus unohdettiin
laskea oman tuotannon kuluihin jopa kiinteistöjen ylläpito ja
todettiin yksimielisesti, että kunnan oli halvempaa jatkaa toimintaa
omana työnään ja henkilökunta sai taas huokaista syvään
helpotuksesta.
Uudelle vuosituhannelle siirryttäessä hyvinvoinnin timanttia
alettiin tosissaan hioa. Valtion ja monien kuntien velkaantuminen
alkoi olla tunnettu tosiasia ja kuumeisesti mietittiin keinoja hoitaa
palvelutuotantoa kuten myös kasvavaa työttömien joukkoa.
Työllisyysprojektit näkivät päivänvalon ja jopa vajaakuntoiset
koitettiin saada kantamaan kortensa kekoon hyvinvointia lisäämään.
Lääkärit olivat jo varhaisessa vaiheessa perustaneet yksityisiä
klinikoita, koska kaikille ei julkisella puolella riittänyt töitä
ja toisaalta monikaan ei halunnut elää pienellä palkalla tehden
yksin ympäripyöreitä päiväkausien päivystyksiä. Alkoi taistelu
lääkäreistä ja moni kunta joutui toteamaan, että edes kovalla
palkalla ei kukaan lääkäri ollut edes kiinnostunut avoinna
olevista viroista.
Voisi kai sanoa, että sitä saatiin mitä tilattiin.
Pikkuhiljaa alkoi yksityinen palvelutuotanto saada otetta myös soten
ulkopuolelta. Kunnissa huomattiin, että kiinteistönhoito, lumityöt
ja monet muut toiminnot oli ”helpompaa ja edullisempaa”
kilpailuttaa ja hoitaa ostopalveluna. Samaan aikaan työllisyyden
hoitaminen alkoi siirtyä entistä enemmän kuntien vastuulle ja
etenkin kolmannen sektorin saamat mahdollisuudet työllistää
vähenivät huomattavasti.
Nyt olemme tilanteessa, jossa työttömyydestä rankaistaan ja
valitettavan moni kunta on alkanut hoitaa palveluja, joissa ennen oli
palkkaa saavia työntekijöitä ”ilmaistyöntekijöillä”
kuntouttavan työtoiminnan nimissä, vaikka tämä ei varmaan ollut
alkujaan tarkoituksena lakia tehtäessä… tai en halua ainakaan
uskoa niin. Lisäksi monessa kunnassa on samaan aikaan työttömiä
ja kova työvoimapula; kohtaamisongelma, jota ei voi millään
”hokkuspokkus”-tyylillä ratkaista.
Itse olen ollut mukana vuosituhannen vaihteessa työllisyysprojektissa
ja voin vilpittömästi sanoa, että parinsadan ihmisen panos
vaikutti tuhansien elämään lähes neljän vuoden aikana. Tulokset
olivat lähes poikkeuksetta positiivisia. Moni kertoi vielä vuosia
myöhemmin, kuinka hyvää teki itsetunnolle, kun sai lähteä töihin
ja tehdä jotakin järkevää ja auttaa toisia kanssaihmisiä
monenlaisissa tilanteissa.
Olen myös toistakymmentä vuotta järjestänyt Kainuuseen
EU-ruokatukea ja parin viime vuoden aikana tutustunut monen
Euroopan maan tapaan hoitaa kaikkein hädänalaisimpien ihmisten
asioita. Valitettavasti minun on myönnettävä, että Suomen tapa ei
ole sieltä parhaimmasta päästä, kun sitä vertaa moneen muuhun
maahan.
Hyvinvoinnin timantti vaatisi nyt aivan uutta hiontaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Asiallinen kommentointi toivottua, kiitos!